Blogger Backgrounds

Thursday, July 21, 2011

..Detik yang berlalu..

merenung kembali apa yang telah dilalui selama bergelar mahasiswa ,telah banyak yang berubah.. dari seorang yang menjaga adab dalam pergaulan, menjaga cara pertuturan, berpakaian dan sangat menjaga masa dengan pencipta..akhirnya berubah mengikut suasana sekeliling. semakin hari semangat juang dan cita-cita untuk menyambung mata rantai perjuangan Rasulullah semakin sirna.. adakalanya hingga terlupa langsung matlamat dan tujuan utama berada di sini,seperti ingin lari daripada bersama mereka-mereka yang amat dikagumi kerana kesungguhan dan perjuangan mereka demi mendaulahkan Islam tercinta..

kenapa??? apa sebenarnya yang berlaku.. kenapa memilih jalan yang salah sedangkan jalan yang benar terbentang luas di depan mata.. kenapa masih lagi tidak mahu kembali sedangkan telah banyak bukti yang Allah telah berikan bahawa sesungguhnya hanya dengan berpegang pada hukum Allah maka hidup akan sejahtera dan selamat.. apakah tidak cukup bukti lagi atau takut mempuh susah dalam perjuangan.. bukan baru semalam kenal apa itu perjuangan.. bukan baru sehari dua sama2 merasa susah dalam perjuangan.. tapi kenapa hati tidak kuat untuk teruskan apa yang telah di mulakan.. apakah wasilah yang dipilih sebelum ini salah.. apakah manhaj2 yang digunakan bercanggah dengan hukum Allah.. atau apakah marhalah tarbiyyah yang ada tidak mencukupi untuk membuatkan diri kuat dan mantap.. atau apakah segala yang dilakukan sebelum ini dirasakan menyeksa, mendera fizikal dan mental.???

berbincang dengan seorang teman.. meluahkan apa yang terdetik dalam hati..aku lalu bertanya..dan berlanjutan sehingga....

-"kenapa terlalu lama diam, kenapa tawaquf?"
_"masalah hati,termakan hasutan nafsu"
-"sampai bila nak biarkan hati dan nafsu yang mengawal rasional akal dengan iman?"
_"tidak mahu begini selamanya.. rindu pada sahabat2 dan perjuangan"
-"benarkah? atau mula merasa sunyi bila tiada kawan2?"
_" entah.. tapi ada sesuatu yang seperti tidak lengkap"
-"apa?"
_"rasa jauh dari Allah..jauh sangat...kadang2 kosong ja jiwa ni.. gersang dek kerana dosa yang terlalu banyak"
-"bertaubatlah.. Allah kan maha menerima taubat"
_"hutang dengan Allah masih mampu usahakan untuk bayar.. dan itu urusan sendiri dengan Allah... moga Allah ampunkan keterlanjuran ini..tapi hutang dengan sahabat2.. salah dengan sahabat2 bagaimana?"
-"sahabat yang baik adalah sahabat yang selalu berlapang dada terhadap sahabatnya.. sahabat yang akan selalu ada tika susah mahupun senang.. mereka tidak pernah membuang sahabat mereka sebaliknya kita ni yang mungkin menghidari mereka.."
_"ermm.."
-"kembalilah.. Islam tidak rugi apa2 jika orang2 seperti kita ini tidak mahu menjadi generasi penerus mata rantai perjuangan rasulullah.. tapi kitalah yang akan rugi jika agama dan perjuangan ini kita tolak tepi.." kitalah manusia yang akan termasuk golongan2 orang yang akan dilaknat Allah kerana tidak melakukan apa yang kita perkatakan.. nauzubillah"
-"tapi bagaimana caranya ingin kembali.. hati lebih cenderung kepada nikmat berbanding kesusahan"
_"sifat manusia biasa .. menyukai benda2 yang seronok, sedap dan membahagiakan sahaja.. tapi berbaloikah semua itu jika nanti jasad yang ada ini dibakar api di jahannam sana?"
-"tak sanggup"
_"kembalilah.. sungguh Allah itu maha pengampun.. Allah itu maha pemurah.. anggaplah segalanya ini ujian buat diri sendiri... kembalilah sementara masih ada rasa getar dalam hati bila nama Allah disebut.. kembalilah sementara masih ada getar saat mendengar tentang kiamat dan kisah-kisah perjuangan rasulullah dan para sahabatnya.. jika nanti bila hati telah mati.. tidak lagi ada rasa ingin kembali.. semakin sukar.. semakin jauhlah dengan Allah.. mahu jadi begitu?"

..sepanjang empat hari berada di uitm N9..hati tidak henti2 memikirkan sahabat yg ditinggalkan d medan e2.. hati tak henti2 meminta "wahai tuhan yang membolak balikkan hati.. tetapkanlah hatiku dalam agamaMu....Wahai tuhan yang membolak balikkan hati.. tetapkanlah hatiku dalam agamaMu.."
-"tidak.. tidak sekali-kali.."

menangis ... dan menangis.. hanya Allah yang tahu betapa sayu hati ini.. telah jauh sahabat2 ditinggalkan.. namun masih lagi Allah beri peluang merasai kasih sayang dan perhatian dari seorang sahabat.. telah lama tidak mengadu dengan Allah.. masih lagi Allah berikan nikmat seorang sahabat yang baik hati yang sanggup memujuk agar dikuatkan semangat untuk terus sabar dan bertahan dengan perjuangan.. Ya Allah sungguh engkau tidak pernah meninggalkan hambaMu sendiri..

doaku.. agar aku dan kalian akn terus berada dalam perhatian Allah.. doakan aku wahai sahabat2.. sungguh ingin kembali bersama2 kalian mengecap pahit dan pedihnya perjuangan.. semoga akan ada lagi peluang kedua untuk diri yang hina ini.. Allahu akbar..buatmu teman~

No comments:

Post a Comment

..Hayatku..

Daisypath Happy Birthday tickers